DBU om journalistikkens opgaver

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Isaac Grünewald

’Miraklet i Basel’ er blevet betegnelsen for den nu allerede legendariske fodboldlandskamp mod Schweiz i sidste måned. Den endte uafgjort 3-3 efter tre danske mål i de sidste 11 minutter.

Efter kampen opstod en interessant situation. Spillerne og landstræneren Åge Hareide var – forståeligt nok – i ganske godt humør, men de lidt mere kyniske sportsjournaliser kunne ikke skjule en kritik af holdets indsats de første 80 minutter i kampen. Det fik landstræneren til at udtrykke sin skuffelse over journalisterne.

”Det er op til jer at skabe en bølge af begejstring. Alle rundt om holdet – og det gælder også jer, journalister, skaber bølgen. Det er på mange måder op til jer.”, sagde han. 

Hareide begik dermed en fundamental brøler. Han udtrykte, hvad mange i idrættens verden sikkert også mener, men ikke siger – nemlig at journalisterne er ”en del af holdet”, og deres opgave er at markedsføre idrætten.

Stemningen og følelserne umiddelbart efter en kamp er ikke altid til nøgterne analyser, så Hareides udtalelser kunne måske undskyldes med øjeblikkets opkørte begejstringsrus.

Men sådan forholder det sig tydeligvis ikke. Det var udtryk for en grundfæstet holdning i DBU. Det blev tydeligt, da DBU’s sportsdirektør – og tidligere studievært på DR Sporten – Peter Møller efterfølgende var inviteret i TV2’s Presselogen. Han forsvarede her Hareides udtalelser og udtrykte kort og godt, at det er sportsjournalisternes opgave at skabe begejstring.

Principielt er det selvfølgelig helt ude af trit med den opgave journalistikken i et demokratisk samfund har. Journalistikken skal være uafhængig og kritisk. Og både Ekstra Bladets sportschef Allan Olsen og Dansk Journalistforbunds formand Lars Werge har da også efterfølgende udtrykt deres store forundring og afstandstagen.

Men man kunne ved nærmere eftertanke få den mistanke, at DBU’s holdning rent faktisk var baseret på virkeligheden. At de har fået den opfattelse, fordi sportsjournalistikken i realiteten ikke er uafhængig og kritisk. At sportsjournalistikken i alt overvejende grad har udviklet sig til en formidler af følelser og begejstring og gemt den kritiske distance til nogle artikler om doping blandt udenlandske sportsstjerner og korruption i fjerne internationale sportsorganisationer. 

DBU’s klare udmelding burde måske også give anledning til en lille eftertanke hos sportsjournalisterne selv. 

Print Friendly, PDF & Email
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.